Suzanne Bakker en Marc van Rooijen, eigenaren Meneer Koekepeer
“Toen wij zo’n vier jaar geleden ons eerste kindje verwachtten, ging er een wereld voor ons open. Je hebt spullen nodig. Heel veel spullen. Daarin hebben wij voor onszelf altijd zo duurzaam mogelijke keuzes proberen te maken. Zo hebben we een zestig jaar oude kinderwagen uit de familie gebruikt. Verder hebben we veel spullen geleend van vrienden of tweedehands spullen gekocht. We hebben een cadeauwens met ons geboortekaartje mee gestuurd, die in lijn was met keuzes die wij voor onszelf wilden maken. Dit om te voorkomen dat we goedbedoelde cadeaus zouden krijgen die niet bij onze voorkeur zouden passen."
‘We willen tweedehands een eerste keuze laten worden en daarmee mensen inspireren op het gebied van duurzaamheid’
Tweede of derde leven
"Alle ervaringen rondom de geboorte van ons eerste kindje waren de aanleiding om Meneer Koekepeer te starten. Daarbij werden we gesterkt door ervaringen van mensen, die tegen dezelfde dingen aanliepen. Bij ons kunnen mensen zelf (kraam)cadeaupakketten samenstellen of een uniek verrassingspakket door ons laten samenstellen. In deze pakketten –in diverse prijscategorieën – zitten duurzame en functionele cadeaus voor baby’s en dreumesen. De producten zijn een mix tussen handgemaakt, tweedehands en nieuw. We struinen regelmatig Marktplaats en kringloopwinkels af om leuke en kwalitatief goede producten te vinden die we een verantwoord tweede of derde leven kunnen geven.
Zo min mogelijk plastic
Bij de samenstelling van de pakketten staan we voor zo min mogelijk plastic, zowel in verpakkingsmateriaal als in de producten zelf. Daardoor gebruiken we vaak houten producten. De verzenddoos is tegelijkertijd de cadeauverpakking en cadeaus pakken we niet nog apart in. Pakketjes in onze woonplaats Utrecht bezorgen we op de fiets. Op nieuwe producten worden we steeds kritischer. We kijken goed naar de manier waarop makers duurzaamheid toepassen. Gelukkig zien we dat steeds meer bedrijven dit belangrijk vinden, waardoor we uit meer dan genoeg producten kunnen kiezen. Al kan het altijd beter. Als een leverancier een duurzaam product maakt maar dit product in plastic verpakt, wijzen we daar op. Dit wordt meestal goed opgevat.
Positieve klanten
Dat onze visie gewaardeerd wordt, blijkt uit de reacties van klanten. Die zijn erg positief over de manier waarop we te werk gaan; in ruim twee jaar hebben we nog nooit een retour ontvangen. Daarnaast blijven we groeien. We doen dit beiden nog naast onze baan (Suzanne is basisschooldocent, Marc UX-designer, red.), maar hopen uiteindelijk fulltime met Meneer Koekepeer aan de slag te kunnen gaan. Omdat we tweedehands een eerste keuze willen laten worden en daarmee mensen willen inspireren op het gebied van duurzaamheid.
Een boom cadeau
Een van de manieren om mensen te inspireren, is deelname aan de Nationale Klimaatweek. Vorig jaar hebben we tijdens de week veel gepost op social media. Dat gaan we dit jaar weer doen. Daarnaast sluiten we ons aan bij het initiatief Trees for All. We compenseren daarmee onze eigen uitstoot. Daarnaast gaan we klanten de kans geven om een boom cadeau te geven. De ontvanger van het cadeau krijgt een certificaat met het bewijs dat hij of zij een ‘eigen’ boom heeft. Ook werken we aan de optie om bij een bestelling een tweedehands product toe te voegen voor een klein bedrag. Daarmee hopen we mensen te inspireren om tweedehands producten als cadeau te geven. Of hen op z’n minst aan het denken te zetten hierover.”
Meer lezen
Hoe hergebruiken onze Klimaatsupporters?
Rondom de Nationale Klimaatweek laten we een aantal Klimaatsupporters aan het woord over duurzame initiatieven in hun bedrijf. Wat drijft hen en wat doen deze bedrijven precies voor een beter klimaat? Deze week: Klimaatsupporters en hergebruiken.
CO2-besparing inzichtelijk maken voor alle gebruikers
Op Marktplaats geven mensen hun spullen een nieuw leven. Marktplaats maakt inzichtelijk hoeveel CO2-uitstoot gebruikers van het platform potentieel besparen door tweedehands in plaats van nieuwe items te kopen. Het bedrijf doet dat door een gemiddelde besparing per categorie weer te geven. Rick Verkuyl, Sustainability Officer bij Marktplaats, vertelt waarom ze dit doen én hoe dit in zijn werk gaat.
Rodney Nikkels, Chocolatemakers
“We weten allemaal dat het klimaat en duurzaamheid echt een belangrijk thema is. Maar ik vind dat we teveel naar de consumenten en politiek kijken, terwijl het bedrijfsleven bijvoorbeeld de meeste energie consumeert. Als Chocolatemakers kunnen wij een voorbeeld zijn en een positieve rol spelen. Wij zijn graag onderdeel van de oplossing. In onze bedrijfsvoering en werkwijze zie je dat helemaal terug.