CO2-besparing inzichtelijk maken voor alle gebruikers

Op Marktplaats geven mensen hun spullen een nieuw leven. Marktplaats maakt inzichtelijk hoeveel CO2-uitstoot gebruikers van het platform potentieel besparen door tweedehands in plaats van nieuwe items te kopen. Het bedrijf doet dat door een gemiddelde besparing per categorie weer te geven. Rick Verkuyl, Sustainability Officer bij Marktplaats, vertelt waarom ze dit doen én hoe dit in zijn werk gaat.

CO2-besparing inzichtelijk maken voor alle gebruikers

Onderzoek

“Om te weten hoeveel er gemiddeld per advertentie binnen een bepaalde categorie wordt bespaard, hebben we eerst al onze categorieën laten analyseren door Ethos International en IVL Swedish Environmental Research Institute. Omdat het bijna onmogelijk is om bij de meer dan 100 miljoen items op Marktplaats een individuele CO2-besparing te bepalen, zijn binnen 950 Marktplaats categorieën minimaal 50 advertenties onderzocht. Dus meer dan 45.000 advertenties. IVL heeft per groep een materiaalsamenstelling gedefinieerd en deze gecombineerd met de levenscyclus van grondstofwinning, productie, distributie en het gebruik tot het einde van de levenscyclus. Deze analyse heeft geleid tot de gemiddelde potentiële CO2-besparing per categorie.

Bij deze berekening houden we ook rekening met de uitstoot van Marktplaats zelf, onder andere onze kantoren en servers en het transport van het gekochte artikel. Wij tonen deze gemiddelde emissiebesparing niet binnen elke categorie. Vooralsnog sluiten wij categorieën uit waar artikelen ook emissies veroorzaken. Voor deze items is het complexer om te bepalen of gebruikt uiteindelijk wel een besparing oplevert ten opzichte van nieuw. Een voorbeeld is een hele oude koelkast ten opzichte van een nieuwe, energiezuinige koelkast.” 

Resultaten

We testen deze weergave nu alleen op onze website. Nog niet binnen de apps. De resultaten zijn veelbelovend. "Op basis van ons onderzoek onder meer dan 2000 gebruikers kwam naar voren dat dit initiatief 65% van de ondervraagden motiveert om meer tweedehands te handelen.” Aldus Rick Verkuyl.

Door de analyse weet Marktplaats ook binnen welke categorieën gebruikers de meeste impact maken. Zo staan meubels op een duidelijke eerste plek. Door deze grote objecten tweedehands te kopen worden veel emissies niet uitgestoten. Maar ook met de aanschaf van tweedehands speelgoed en kinderkleding wordt veel bespaard, al komt dit door Rick ook door het volume wat in de categorie zit. De top drie wordt afgesloten met elektronica, door het volume én het gebruik van zeldzame grondstoffen.

Huis en Interieur campagne Marktplaats

Huis en Interieur campagne

“Met onze meest recente Huis en Interieur campagne willen we Nederlanders aan de hand van voorbeelden stimuleren vaker tweedehands interieur en decoratie te kopen. Gebruikers van het handelsplatform delen hun ervaringen met dit duurzame consumptiegedrag. Zij geven een inkijkje in hun woning en vertellen over hun beweegredenen om bewust gebruikte spullen aan te schaffen. Om de authenticiteit van de campagne te bewaren wisten huiseigenaren voor aanvang van de opnames niet dat Marktplaats de opdrachtgever was. Ook waren interviews niet gescript. Bij een eerdere campagne over tweedehands speelgoed zorgde het non-scripted concept voor 10% meer vraag naar tweedehands speelgoed op Marktplaats en kregen meer kinderen tweedehands speelgoed cadeau.”

Rick Verkuyl

Rick Verkuyl is Sustainability Officer bij Marktplaats. Hij zet zich al drie jaar in om duurzaamheid te borgen binnen de organisatie, én het een waardevolle pijler te maken voor de gebruikers van het platform.

Rick Verkuyl, Sustainability Officer bij Marktplaats

Meer lezen

Alie Rozendal, T-Mobile Nederland

Alie Rozendal, T-Mobile Nederland

“Als een van de grootste telecomproviders van Nederland vervult T-Mobile een belangrijke rol in de samenleving. Daarom nemen we graag de verantwoordelijkheid voor de mensen en de wereld om ons heen,” zegt Alie Rozendal, Environmental Management System manager (EMS) bij T-Mobile Nederland. “We willen zo milieuvriendelijk en circulair mogelijk werken en bijdragen aan een klimaatvriendelijke samenleving. Ondanks de sterke groei van ons netwerk, de grote groei van ons dataverkeer en de uitbreiding van het aantal winkels, lukt dat.”

Suzanne Bakker en Marc van Rooijen, eigenaren Meneer Koekepeer

Suzanne Bakker en Marc van Rooijen, eigenaren Meneer Koekepeer

“Toen wij zo’n vier jaar geleden ons eerste kindje verwachtten, ging er een wereld voor ons open. Je hebt spullen nodig. Heel veel spullen. Daarin hebben wij voor onszelf altijd zo duurzaam mogelijke keuzes proberen te maken. Zo hebben we een zestig jaar oude kinderwagen uit de familie gebruikt. Verder hebben we veel spullen geleend van vrienden of tweedehands spullen gekocht. We hebben een cadeauwens met ons geboortekaartje mee gestuurd, die in lijn was met keuzes die wij voor onszelf wilden maken. Dit om te voorkomen dat we goedbedoelde cadeaus zouden krijgen die niet bij onze voorkeur zouden passen."

Vivera, Lotte Dreves

Vivera, Lotte Dreves

Vivera is een echte pionier op het gebied van plantaardige producten. Inmiddels bestaan we al dertig jaar in Nederland en zijn we hier marktleider. Daarnaast vind je onze producten in maar liefst 25 landen in Europa. Ook daar willen we bij de leidende merken gaan horen.