Rodney Nikkels, Chocolatemakers
“We weten allemaal dat het klimaat en duurzaamheid echt een belangrijk thema is. Maar ik vind dat we teveel naar de consumenten en politiek kijken, terwijl het bedrijfsleven bijvoorbeeld de meeste energie consumeert. Als Chocolatemakers kunnen wij een voorbeeld zijn en een positieve rol spelen. Wij zijn graag onderdeel van de oplossing. In onze bedrijfsvoering en werkwijze zie je dat helemaal terug.
Chocoladebos
Te beginnen bij de cacao. Op de plantages in onder meer de Dominicaanse Republiek werken de boeren alleen met biologische grondstoffen zonder schadelijke chemicaliën. Zij telen de cacao in een gemengd systeem van cacao- en schaduwbomen. Dus de cacao vind je overal terug middenin de prachtige natuur. Het lijkt daardoor alsof je door een chocoladebos loopt. Dat alles is uiteindelijk beter voor de bodemvruchtbaarheid en waterhuishouding. Zo beschermen we ook natuurgebieden.
Al zeilend naar Nederland
De cacao komt vervolgens al jaren per zeilend vrachtschip puur op windkracht naar Nederland. Daar komt geen fossiele brandstof aan te pas. De reis duurt zo’n half jaar. Onze chocoladefabriek hier draait op zonne-energie, want het hele dak is van zonnepanelen gemaakt. Dat was destijds een enorme kostenpost, maar dat heeft zichzelf meer dan terugverdiend. Op deze manier opereren we onafhankelijk van energieprijzen en dat maakt ons minder kwetsbaar.
Fietsen volgeladen met chocolade
We verkopen ook veel chocolade in Duitsland. Deze wordt twee keer per jaar opgehaald door een netwerk van tweehonderd Duitse vrijwilligers op de fiets! Deze fietsende chocoladekaravaan bestaat onder meer uit mensen van de milieubeweging, fietsliefhebbers en enthousiaste senioren. In Nederland krijgt dat nu ook navolging met onder meer de Wereldwinkels die we per fiets bedienen. Al met al een prachtig staaltje gemeenschapszin toch? Dus van de plantage tot de consument: het hele traject is emissieloos.
Onze innovatieslagkracht
Ja, we zijn rijkelijk laat met z’n allen als het gaat om ons klimaat te beschermen. Bedrijven worden geleid door het belang van aandeelhouderwaarde creëren. Zolang het daar om financieel rendement blijft gaan, staat het niet hoog op de agenda. En het klimaat zelf zit niet aan tafel als aandeelhouder.
Maar laten we de innovatieslagkracht die we hebben als mensen niet onderschatten. En die brandslang met geld die we met z’n allen hebben is gigantisch. Als we die op de juiste manier kunnen gaan richten, kan het snel de goede kant opgaan. Bovendien is het hoopvol dat werkelijk nu iedereen de rekensom kan maken dat de goedkoopste bronnen van energie toch echt wind en zon zijn. Als dat straks helemaal gemeengoed is, zetten we de energietransitie met z’n allen in de derde versnelling.”
Meer lezen
Vivera, Lotte Dreves
Vivera is een echte pionier op het gebied van plantaardige producten. Inmiddels bestaan we al dertig jaar in Nederland en zijn we hier marktleider. Daarnaast vind je onze producten in maar liefst 25 landen in Europa. Ook daar willen we bij de leidende merken gaan horen.
Verduurzamen doe je samen
Rondom de Nationale Klimaatweek laten we een aantal Klimaatsupporters aan het woord over duurzame initiatieven in hun bedrijf. Wat drijft hen en wat doen deze bedrijven precies voor een beter klimaat? Deze week: Klimaatsupporters en duurzame ketens.
Hoe hergebruiken onze Klimaatsupporters?
Rondom de Nationale Klimaatweek laten we een aantal Klimaatsupporters aan het woord over duurzame initiatieven in hun bedrijf. Wat drijft hen en wat doen deze bedrijven precies voor een beter klimaat? Deze week: Klimaatsupporters en hergebruiken.