Alie Rozendal, T-Mobile Nederland

“Als een van de grootste telecomproviders van Nederland vervult T-Mobile een belangrijke rol in de samenleving. Daarom nemen we graag de verantwoordelijkheid voor de mensen en de wereld om ons heen,” zegt Alie Rozendal, Environmental Management System manager (EMS) bij T-Mobile Nederland. “We willen zo milieuvriendelijk en circulair mogelijk werken en bijdragen aan een klimaatvriendelijke samenleving. Ondanks de sterke groei van ons netwerk, de grote groei van ons dataverkeer en de uitbreiding van het aantal winkels, lukt dat.”

Alie Rozendal, T-Mobile Nederland
“Als een van de grootste telecomproviders van Nederland vervult T-Mobile een belangrijke rol in de samenleving. Daarom nemen we graag de verantwoordelijkheid voor de mensen en de wereld om ons heen,” zegt Alie Rozendal, Environmental Management System manager (EMS) bij T-Mobile Nederland. “We willen zo milieuvriendelijk en circulair mogelijk werken en bijdragen aan een klimaatvriendelijke samenleving. Ondanks de sterke groei van ons netwerk, de grote groei van ons dataverkeer en de uitbreiding van het aantal winkels, lukt dat.”
T van T-Mobile logo
“Ook de energie die we verbruiken voor de schakelcentra, kantoren en winkels is honderd procent groen,” vult Stefan de Wit aan. Hij is als Director Procurement & Supply Chain verantwoordelijk voor de inkoop van alle goederen en diensten en alle gebouwen van T-Mobile. “Ons hoofdkantoor in Den Haag heeft energielabel A+, mede door 300 zonnepanelen op het dak. Ik ben trots op de significante energiebesparing die we hebben gerealiseerd door onze gebouwen uit te rusten met slimme LED-verlichting. Ook gebruiken we veel minder plastic in de kantine en wordt in alle kantoren afval gescheiden. Dat lijken kleine dingen, maar het zorgt wel voor bewustwording bij onze medewerkers, die daardoor in hun werk én hun dagelijkse leven meer duurzame keuzes maken.”
Quote T-Mobile
Een goed voorbeeld zijn de ruim 120 T-Mobile winkels in Nederland. Het formule team dat verantwoordelijk is voor ontwerp, bouw en onderhoud van de shops komt zelf met duurzaamheidsinitiatieven. “Alle winkels werken zoveel mogelijk paperless door bijvoorbeeld informatie naar de klanten te mailen,” vertelt Danitsja Eekhout, Construction & Maintenance Manager Retail. “Al onze katoenen bedrijfskleding is gemaakt van honderd procent biologisch GOTS-gecertificeerd katoen. Dit draagt bij aan het terugdringen van onze CO2-uitstoot en we besparen miljoenen liters water. Ook wordt oude kleding zoveel mogelijk gerecycled in plaats van vernietigd. Het plaatmateriaal voor het meubilair in nieuwe winkels wordt deels gemaakt van circulair materiaal, dat na gebruik versnipperd kan worden, zodat er weer iets anders van gemaakt kan worden.”
Lamp in T-Mobile gebouw
“Daarnaast vinden we het belangrijk dat ook onze klanten kunnen bijdragen aan duurzaamheid,” zegt Alie Rozendal. “De digitalisering is niet te stoppen, we willen steeds meer verbonden zijn. Maar niet iedereen realiseert zich dat voor het maken van mobiele telefoons schaarse, kostbare grondstoffen nodig zijn. Als telecombedrijf voelen we de verplichting om klanten op dat vlak bij de hand te nemen. Daarom werken we mee aan een prachtig initiatief als de Fairphone en hebben we zelf de Recycle Deal in het leven geroepen. Dit is een recyclingprogramma waarbij onze klanten aan het einde van hun contract hun smartphone terug verkopen aan T-Mobile. Wij zorgen er dan voor dat deze gerecycled of hergebruikt worden. Ook spannen we ons in om zoveel mogelijk ongebruikte telefoons die in allerlei lades en kasten in Nederland liggen, in te zamelen voor recycling.”
T-Mobile recycle deal
“Hoewel we als T-Mobile het nodige doen om onze impact op het klimaat te minimaliseren, staan we nog maar aan het begin van deze duurzaamheidsreis,” besluit Rozendal. “De écht grote stappen zetten we alleen als we de hele keten in beweging brengen. Dit kan door nog beter samen te werken met onze leveranciers en gezamenlijk duurzame doelen te realiseren. Onze doelstelling is om als bedrijf in 2025 en als keten in 2035 CO2-neutraal te zijn. Dat gaat ons lukken. We zitten al middenin de duurzaamheidstransitie. Niemand kan meer ontkennen dat we samen meer moeten doen voor een beter klimaat. Wij nemen daarin graag het voortouw, samen met onze klanten, medewerkers en leveranciers.”

Meer lezen

Gosse Bijlenga, luitenant-kolonel Koninklijke Landmacht

Gosse Bijlenga, luitenant-kolonel Koninklijke Landmacht

‘Gas wordt schaarser, energieprijzen stijgen en Nederland wil onafhankelijk worden van Russisch gas. Defensie doet mee aan de nationale opgave om gasverbruik te verminderen en energie te besparen. Het gasverbruik bij Defensie moet 15 procent omlaag. Vooropgesteld: als duurzaamheidsmaatregelen de operationele inzet van Defensie raken, dan gaan vrede en veiligheid altijd voor. Maar zolang we verduurzaming in vredessituatie kunnen toepassen op onze kazernes in Nederland, moeten we dat altijd doen.

Jan Post, Reparatiewinkel PartsNL

Jan Post, Reparatiewinkel PartsNL

“Ik wil het wel laten maken, maar wat kost het? Dat is de meest gestelde vraag als mensen onze reparatiewinkel PartsNL in Ede binnenlopen. Gelukkig hebben zij dan al de mindset dat ze iets willen laten repareren. En vaak loont dat ook echt. Want waarom zou je een apparaat van een paar jaar weggooien, terwijl er een klein onderdeeltje, wat 1% van het apparaat uitmaakt, defect is. Van tv’s en computers tot smartphones en autosleutels, we doen werkelijk alles. Laatst zelfs nog een heuse Jägermeistertap. Dat vonden mijn collega’s erg interessant, want dat was weer eens wat anders.

Erik Kemink, Censo

Erik Kemink, Censo

"Een 100% CO2-neutraal zakelijk Nederland in 2030. Dát is de ambitie van Censo. Sterker nog; het is de reden dat we Censo in 2019 met meerdere duurzaamheidsexperts oprichtten. Wij maken ons oprecht zorgen over de impact van klimaatverandering. Die beperkt zich niet meer tot smeltende ijskappen en bedreigde ijsberen. Klimaatverandering destabiliseert de economie en veiligheid van landen wereldwijd. We moeten voorkomen dat er een grotere onomkeerbare situatie ontstaat. Het belangrijkste dat we kunnen doen, is in actie komen. Nu. Alleen dan kunnen we een bijdrage leveren aan een betere wereld voor de volgende generatie.