Monumentenpaspoort in Zeeland

Steeds meer eigenaren laten een energierapport opstellen voor hun monument. Maar lang niet alle maatregelen kunnen risicoloos toegepast worden in eeuwenoude panden. In Zeeland is hiervoor een monumentenpaspoort ontwikkeld. Hierin staat een overzicht met de duurzaamheidsmaatregelen die veilig toe te passen zijn bij hun monument.

Monumentenpaspoort in Zeeland

Energiealliantie

Wim Jakobsen werkt voor de Monumentenwacht, onderdeel van Erfgoed Zeeland. Hij zag steeds vaker energierapporten die veel te riskant zijn om bij een monument uit te voeren.

‘Samen met de gemeenten Veere, Middelburg en Schouwen-Duiveland en een aantal bedrijven zijn wij begonnen met een ‘energiealliantie’. Dit is een proef, waarmee we monumenteneigenaren helpen om hun monument te verduurzamen. Het monumentenpaspoort is daar onderdeel van.’

Monumentenpaspoort

Het energiepaspoort voor monumenten staat nu in de startblokken. Jakobsen: ‘Eigenaren kunnen door ons en de partners met wie wij samenwerken een rapport op laten stellen. In dit rapport staat hoe ze hun monument veilig kunnen verduurzamen. Er is dan onder meer aandacht voor isolatie: moet je het dak isoleren of is de vloer voldoende? Hoe kan je zonnepanelen zo plaatsen, dat het rendement hoog is, maar de zichtbaarheid zo gering mogelijk?’

Alles met mate

Wim Jakobsen merkt dat eigenaren vaak te moeilijk denken: ‘Als je een zolder nooit gebruikt, dan moet je geen kapitalen investeren in het isoleren van het dak, maar dan levert het ook al veel op als je de zoldervloer isoleert. Verder is het belangrijk dat je isoleert met natuurlijke materialen. En alles met mate doen. Je moet je monument niet compleet dichtplakken. Als je op een bepaalde plek flinke maatregelen neemt, loop je kans dat er op een andere plek in je monument een vochtprobleem ontstaat. Je moet het dus als een totaalplaatje bekijken.’

Je moet je monument niet compleet dichtplakken.

Lees meer over de Monumentenwacht en Erfgoed Zeeland.

Meer lezen

"We willen bij elke bezoeker een vlammetje voor de natuur ontsteken of extra aanwakkeren"

"We willen bij elke bezoeker een vlammetje voor de natuur ontsteken of extra aanwakkeren"

“Terra Maris is hét museum voor natuur en landschap van Zeeland. Onze naam betekent: land van de zee. Die past perfect bij onze locatie. We zijn gevestigd in het prachtige natuurgebied De Manteling van Walcheren; dit ligt tussen Oostkapelle en Domburg, vlak bij het strand. Voor het klimaat en de biodiversiteit is het van groot belang dat we de gevarieerde natuur van Zeeland in stand houden. Daarom is het onze missie om bij elke bezoeker een vlammetje voor de natuur te ontsteken of extra aan te wakkeren. Op die manier creëren we bij steeds meer mensen draagvlak om de natuur te beschermen. We focussen ons vooral op gezinnen en basisscholen. Jaarlijks ontvangen wij 3.000 leerlingen, op een totaal van 40.000 bezoekers.

Erik Kemink, Censo

Erik Kemink, Censo

"Een 100% CO2-neutraal zakelijk Nederland in 2030. Dát is de ambitie van Censo. Sterker nog; het is de reden dat we Censo in 2019 met meerdere duurzaamheidsexperts oprichtten. Wij maken ons oprecht zorgen over de impact van klimaatverandering. Die beperkt zich niet meer tot smeltende ijskappen en bedreigde ijsberen. Klimaatverandering destabiliseert de economie en veiligheid van landen wereldwijd. We moeten voorkomen dat er een grotere onomkeerbare situatie ontstaat. Het belangrijkste dat we kunnen doen, is in actie komen. Nu. Alleen dan kunnen we een bijdrage leveren aan een betere wereld voor de volgende generatie.

Alie Rozendal, T-Mobile Nederland

Alie Rozendal, T-Mobile Nederland

“Als een van de grootste telecomproviders van Nederland vervult T-Mobile een belangrijke rol in de samenleving. Daarom nemen we graag de verantwoordelijkheid voor de mensen en de wereld om ons heen,” zegt Alie Rozendal, Environmental Management System manager (EMS) bij T-Mobile Nederland. “We willen zo milieuvriendelijk en circulair mogelijk werken en bijdragen aan een klimaatvriendelijke samenleving. Ondanks de sterke groei van ons netwerk, de grote groei van ons dataverkeer en de uitbreiding van het aantal winkels, lukt dat.”