"Jongeren willen in actie komen tegen klimaatverandering, maar hebben handvatten nodig"

"Voor het Wereld Natuur Fonds (WWF Nederland) is deelname aan de Nationale Klimaatweek een no brainer. In alles wat we doen, staan biodiversiteit en het verminderen van klimaatverandering centraal. Alle initiatieven voor meer natuur juichen we toe. Zeker wanneer het een grootschalig initiatief is als de Nationale Klimaatweek, waarbij zowel Nederlanders als bedrijven, organisaties en gemeenten betrokken zijn", aldus Eveline van Berchum, Marketeer Jeugd & Educatie WWF.

"Jongeren willen in actie komen tegen klimaatverandering, maar hebben handvatten nodig"

Jeugd wil meer klimaatles

"Vanuit WWF richten wij ons steeds meer op jongeren tussen de 12 en 20 jaar: generatie Z. Speciaal voor deze doelgroep hebben we WWF YOUTH opgericht, een community voor jongeren die van onze wereld een duurzamere plek willen maken. Hoewel ze op deze leeftijd vaak andere interesses krijgen, hebben deze jongeren zeker oog voor klimaatverandering en de gevolgen voor henzelf en de wereld. Ze zijn ook bereid daar iets aan te doen, maar missen handelingsperspectief. Wat kan ik zelf doen om klimaatverandering en natuurverlies tegen te gaan? Die handvatten zouden ze graag meer willen krijgen op school. 52 procent van de jongeren vindt dan ook dat hun school meer aandacht moet besteden aan het klimaat

Klimaatsupporter Wereld Natuur Fonds Afbeelding website-604x362px_01@2x

Focus op méér

Om in die behoefte te voorzien, hebben we samen met Young Impact een lesmodule      ontwikkeld voor middelbare scholen en mbo-opleidingen. Young Impact is een jongerenorganisatie die via scholenprogramma’s en events jongeren hun talent laat ontdekken en ze activeert om in actie te komen voor de maatschappij. De lesmodule is een interactieve les van drie kwartier, waarin de nadruk op het positieve ligt: jongeren horen niet wat allemaal niet meer mag en kan. Nee, we vertellen ze juist wat er méér mag.

Groene schoolpleinen

We vertellen waarom natuur zo belangrijk voor ons is, welke voordelen we ervan hebben en waarom er méér natuur moet komen. Daarna komen ze in actie voor het klimaat, door bijvoorbeeld planten of zaadjes te planten, waardoor er letterlijk méér natuur komt. Ons gezamenlijke doel is om in één schooljaar 10.000 m2 schoolplein te vergroenen. Zo dragen we in Nederland op een heel concrete manier bij aan meer natuur en minder klimaatverandering.

Influencers

Om de lesmodule te laten aanslaan bij jongeren zetten we influencers in: bioloog en presentator Mátyás Bittenbinder en YouTuber Marije Zuurveld – bekende gezichten voor de doelgroep. Dat spreekt aan, net als de korte video’s en prikkelende quizvragen. Dat jongeren hier positief op reageren merken we zelf tijdens de lessen die we bijwonen. En we horen dat van docenten. Maar zelf aan de slag gaan, zoals met de vergroening van het schoolplein, werkt het allerbest. 

Klimaatsupporter Wereld Natuur Fonds Afbeelding website-604x362px_03 2@2x

Zaadje planten

Zo hopen we bij jongeren een zaadje te planten, waardoor ze meer interesse krijgen en in actie komen tegen klimaatverandering en het belang van de natuur. We hopen hen te triggeren om meer te weten te komen over bepaalde onderwerpen, zoals plantaardig eten of biodiversiteit. Zoals dat je de natuur juist beschermt door vaker plantaardig te eten. Op de social media kanalen van WWF YOUTH geven we hen vervolgens praktische tips over wat ze zelf kunnen doen. Dit gaan we uiteraard ook doen tijdens de Nationale Klimaatweek.

Onderschat jongeren niet

Het is heel cruciaal dat we jongeren aanspreken. Voor oudere generaties is het lastig om hun gedrag blijvend te veranderen. De jeugd kan dat wel. Ik denk dat ook veel andere organisaties en bedrijven generatie Z willen bereiken, maar daar wellicht moeite mee hebben. Wij zijn ook nog steeds aan het onderzoeken hoe we dat het best kunnen doen. Wat ik vanuit onze eerste ervaringen kan zeggen: het is enorm belangrijk om in hún leefwereld te komen. Jongeren komen niet uit zichzelf naar jou toe, je moet hen bereiken met zaken die hén interesseren. Daarom is de samenwerking met Young Impact ook zo waardevol. Mijn belangrijkste tip is: onderschat jongeren niet. Ze beseffen meer dan je denkt en zijn wijzer dan je denkt. Neem jongeren serieus, want in de strijd tegen klimaatverandering hebben we hen keihard nodig."

Meer lezen

DuzaDorp, Marc Rotmans

DuzaDorp, Marc Rotmans

Isa Isolatie, Zoë Zonnepaneel, Semmy Sedum, Ziggy zonder Gas, de Recycle Broertjes en Wally Windmolen. Dit zijn allemaal Duza’s, oftewel trotse inwoners van DuzaDorp. Dit fictieve dorp is een methode om kinderen (4-10 jaar) spelenderwijs kennis te laten maken met allerlei duurzaamheidselementen. Marc Rotmans, oprichter van DuzaDorp legt uit.

"We willen bij elke bezoeker een vlammetje voor de natuur ontsteken of extra aanwakkeren"

"We willen bij elke bezoeker een vlammetje voor de natuur ontsteken of extra aanwakkeren"

“Terra Maris is hét museum voor natuur en landschap van Zeeland. Onze naam betekent: land van de zee. Die past perfect bij onze locatie. We zijn gevestigd in het prachtige natuurgebied De Manteling van Walcheren; dit ligt tussen Oostkapelle en Domburg, vlak bij het strand. Voor het klimaat en de biodiversiteit is het van groot belang dat we de gevarieerde natuur van Zeeland in stand houden. Daarom is het onze missie om bij elke bezoeker een vlammetje voor de natuur te ontsteken of extra aan te wakkeren. Op die manier creëren we bij steeds meer mensen draagvlak om de natuur te beschermen. We focussen ons vooral op gezinnen en basisscholen. Jaarlijks ontvangen wij 3.000 leerlingen, op een totaal van 40.000 bezoekers.

“Duurzaamheid is van en voor iedereen”

“Duurzaamheid is van en voor iedereen”

Kleurrijk Groen is een programma van Bureau Wijland. Het doel is om de betrokkenheid bij duurzaamheid te verbreden, vooral onder mensen met een migratieachtergrond. Het initiatief werd opgericht door directeur Qader Shafiq, die constateerde dat duurzaamheid vaak beperkt blijft tot een kleine, hoogopgeleide groep. Kleurrijk Groen wil laten zien dat duurzaamheid van en voor iedereen is. Programmacoördinator Jitske Broers vertelt hoe Kleurrijk Groen wil laten zien dat duurzaamheid van en voor iedereen is.