DuzaDorp, Marc Rotmans
Isa Isolatie, Zoë Zonnepaneel, Semmy Sedum, Ziggy zonder Gas, de Recycle Broertjes en Wally Windmolen. Dit zijn allemaal Duza’s, oftewel trotse inwoners van DuzaDorp. Dit fictieve dorp is een methode om kinderen (4-10 jaar) spelenderwijs kennis te laten maken met allerlei duurzaamheidselementen. Marc Rotmans, oprichter van DuzaDorp legt uit.
Ik heb het ruim twee jaar geleden opgezet. In de groendakwereld kwam ik bij veel mensen thuis die allemaal erg blij waren met hun groene dak en het feit dat ze iets goeds deden voor het milieu. Maar ik miste de verbinding met kinderen. Hoe kon ik hen betrekken bij groene daken? Daarom bedacht ik een figuur: Semmy Sedum. Ik vroeg kinderen een tekening te maken van Semmy in actie en die op te sturen. In ruil kregen zij een pakketje met onder meer stickers. Zo zijn we steeds meer figuurtjes gaan verzinnen. Elke Duza vertegenwoordigt een duurzaamheidsonderwerp.
Creativiteit
We organiseren van alles voor kinderen. Denk aan wedstrijden, klimaattoppen en het bouwen van een DuzaDorp met gerecycled materiaal. Of we laten ze een nieuwe bewoner bedenken. Iemand kwam met Sticky de Stikstofstofzuiger aanzetten, fantastisch toch? Kinderen zijn zo creatief, terwijl wij vaker in beperkingen denken. Het mooie is dat het bottom-up werkt: kinderen enthousiasmeren op hun beurt weer hun ouders. Kinderen zijn belangrijke beïnvloeders.
Niet te laat
We laten kinderen zien dat duurzaamheid ook leuk is en niet alleen maar duur en lastig. Natuurlijk moeten we er bij kinderen vroeg bij zijn. Die bewustwording is zo belangrijk. Als je dat niet doet, verlies je weer een generatie waarbij de situatie straks nog lastiger en uitdagender wordt op het gebied van klimaat. Ja, het lijkt misschien al te laat, maar zo wil ik het niet zien. Daarom geven wij deze kinderen - onze toekomst - nu deze bagage mee.
Andere prioriteiten
Wat een grote uitdaging is? Kinderen uit een gezin met beperkte financiële middelen komen vaak minder in aanraking met duurzaamheid. Die families zijn met andere prioriteiten bezig, zoals eten, kleding en warmte. Ik zie het dan ook van groot maatschappelijk belang om te kijken hoe we ervoor kunnen zorgen dat ook deze kinderen betrokken kunnen blijven bij duurzaamheidsthema’s.
Het verschil maken
Alles wat ik doe is op basis van de visie ‘bijdragen aan een beter klimaat voor mens, dier en natuur’. Ook met de bedrijven op milieugebied die ik heb, want commercieel denken hoort voor mij ook bij duurzaamheid. Ik wil écht het verschil maken als ondernemer om zo mijn elfjarige dochter Sophie - en de hele wereld om haar heen - een betere toekomst te geven.”
Meer lezen
"Jongeren willen in actie komen tegen klimaatverandering, maar hebben handvatten nodig"
"Voor het Wereld Natuur Fonds (WWF Nederland) is deelname aan de Nationale Klimaatweek een no brainer. In alles wat we doen, staan biodiversiteit en het verminderen van klimaatverandering centraal. Alle initiatieven voor meer natuur juichen we toe. Zeker wanneer het een grootschalig initiatief is als de Nationale Klimaatweek, waarbij zowel Nederlanders als bedrijven, organisaties en gemeenten betrokken zijn", aldus Eveline van Berchum, Marketeer Jeugd & Educatie WWF.
Bart den Otter, Circl
Voor Circl is de Week van de Circulaire Economie een belangrijk evenement. “We merken dat de impact steeds groter wordt en willen mensen aanzetten tot circulair handelen”, zegt programmadirecteur Bart den Otter.
Alie Rozendal, T-Mobile Nederland
“Als een van de grootste telecomproviders van Nederland vervult T-Mobile een belangrijke rol in de samenleving. Daarom nemen we graag de verantwoordelijkheid voor de mensen en de wereld om ons heen,” zegt Alie Rozendal, Environmental Management System manager (EMS) bij T-Mobile Nederland. “We willen zo milieuvriendelijk en circulair mogelijk werken en bijdragen aan een klimaatvriendelijke samenleving. Ondanks de sterke groei van ons netwerk, de grote groei van ons dataverkeer en de uitbreiding van het aantal winkels, lukt dat.”