"Met onze Veggie Challenge maken we plantaardig eten toegankelijker"
“Als ProVeg Nederland vinden we het geweldig dat ook plantaardig eten en drinken aandacht krijgt tijdens de Nationale Klimaatweek. ProVeg is een wereldwijd actieve non-profitorganisatie die de transitie naar een plantaardig voedselsysteem wil versnellen. Dat is hard nodig. Voor de gezondheid van mens en dier, en zeker ook voor het klimaat. Als je switcht van een gemiddeld Nederlands dieet – met meerdere keren aardappelen-groente-vlees per week – naar een plantaardig dieet, doe je veel goeds voor het klimaat. Je bespaart 35 kilo CO2, dat gelijkstaat aan 300 kilometer autorijden, 14.500 liter water en 66 vierkante meter land.
Eerste stap naar meer plantaardig eten
Om meer mensen bekend te maken met deze cijfers én om plantaardig eten toegankelijker te maken voor een groter en breder publiek, organiseren we in november onze gratis Veggie Challenge. Daarbij dagen we mensen uit om een maand lang (meer) plantaardig te eten. Deelnemers kunnen een challenge kiezen die past bij hun situatie: vegetarisch, vegan of flexitarisch, waarbij je een of meerdere dagen per week minder vlees eet. We hopen dat er vooral ook mensen meedoen die de stap richting meer plantaardig nog eten lastig vinden.
Recepten, tips en antwoorden
Beginnende vleesminderaars ondersteunen we op allerlei manieren. In onze app vinden ze honderden recepten, weekmenu’s en ‘infosnacks’: korte artikelen om meer te leren over plantaardig eten. Hoe zit het bijvoorbeeld met B12? En hoe krijg je voldoende eiwitten binnen? Ook krijgen ze persoonlijke coaching en kunnen ze live hun besparingscijfers zien in de app. Daarnaast sturen we dagelijks een nieuwsbrief met een recept van de dag en adviezen. Zo leren deelnemers hoe ze elke dag gevarieerd kunnen eten, ook zonder vlees.
Oproep aan gemeenten
De Veggie Challenge is bedoeld voor zowel consumenten als bedrijven. In bedrijven doen mensen altijd mee als team; ze beginnen dan tegelijkertijd met hun collega’s met de challenge. Dan stimuleren ze elkaar, kunnen ze tips en tricks uitwisselen en gaan ze samen voor zo hoog mogelijke impactcijfers, die na afloop bekend worden gemaakt. Onze focus ligt dit jaar op medewerkers van Nederlandse gemeenten. We hopen dat zij door hun deelname privé en in het gemeentelijk beleid plantaardige voeding meer gaan omarmen. Voor de gemeentelijke organisaties betekent het bovendien dat deelnemers meer groente, fruit en noten gaan eten, wat bijdraagt aan een gezonde levensstijl. En dat zorgt voor gezondere werknemers.
Langetermijneffecten
Eerder deden onder meer de gemeente Rhenen, de gemeente Wageningen, provincie Gelderland, Unilever, De Nederlandsche Bank en Ziekenhuis Gelderse Vallei mee aan de Veggie Challenge. De deelnemers waren erg positief. Een groot deel van hen was ook in de maanden na de challenge nog actief bezig met vleesminderen. Sommige deelnemers zijn zelf volledig vegetarisch of vegan gaan eten. Dat is precies wat we met onze challenge voor ogen hebben: stap voor stap naar een meer plantaardig voedselsysteem. Voor het klimaat!”
Meer lezen
"We willen bij elke bezoeker een vlammetje voor de natuur ontsteken of extra aanwakkeren"
“Terra Maris is hét museum voor natuur en landschap van Zeeland. Onze naam betekent: land van de zee. Die past perfect bij onze locatie. We zijn gevestigd in het prachtige natuurgebied De Manteling van Walcheren; dit ligt tussen Oostkapelle en Domburg, vlak bij het strand. Voor het klimaat en de biodiversiteit is het van groot belang dat we de gevarieerde natuur van Zeeland in stand houden. Daarom is het onze missie om bij elke bezoeker een vlammetje voor de natuur te ontsteken of extra aan te wakkeren. Op die manier creëren we bij steeds meer mensen draagvlak om de natuur te beschermen. We focussen ons vooral op gezinnen en basisscholen. Jaarlijks ontvangen wij 3.000 leerlingen, op een totaal van 40.000 bezoekers.
Vivera, Lotte Dreves
Vivera is een echte pionier op het gebied van plantaardige producten. Inmiddels bestaan we al dertig jaar in Nederland en zijn we hier marktleider. Daarnaast vind je onze producten in maar liefst 25 landen in Europa. Ook daar willen we bij de leidende merken gaan horen.
DuzaDorp, Marc Rotmans
Isa Isolatie, Zoë Zonnepaneel, Semmy Sedum, Ziggy zonder Gas, de Recycle Broertjes en Wally Windmolen. Dit zijn allemaal Duza’s, oftewel trotse inwoners van DuzaDorp. Dit fictieve dorp is een methode om kinderen (4-10 jaar) spelenderwijs kennis te laten maken met allerlei duurzaamheidselementen. Marc Rotmans, oprichter van DuzaDorp legt uit.