"Mijn bordspel laat scholieren nadenken over het klimaat"
Booy Michielsen uit Tilburg is docent aardrijkskunde op een middelbare school. Met zijn zelfontwikkelde bordspel ‘Windkracht!’ helpt hij scholieren om zich bewust(er) te worden van klimaatverandering.
“In augustus 2021 kwam er weer zo’n vuistdik klimaatrapport van het IPCC uit. Als docent aardrijkskunde vertaal ik dit soort belangrijke rapporten graag naar mijn lessen. Ik prikkel mijn leerlingen door hen op verschillende manieren en vanuit diverse invalshoeken te laten nadenken over de stof. Bij het klimaatvraagstuk is dat een flinke opgave. Ik kwam nu zelf niet eens door dat rapport doorheen. Dus ik dacht: ik moet hier een leukere werkvorm van maken, zodat mijn leerlingen op hun eigen manier het thema klimaatverandering kunnen ontdekken.
Leuk en leerzaam
Het leek me leuk om leerlingen als burgemeester hun eigen stad klimaatneutraal te laten maken. Dat idee resulteerde in een compleet bordspel, ontwikkeld door een Nederlandse uitgever. Spelers – maximaal vijf – kunnen allerlei vormen van duurzame energie toepassen in hun stad en experts verzamelen. Daarbij worden ze overvallen door allerlei gebeurtenissen en leren ze over de voor- en nadelen van energiebronnen. Dat is leuk en leerzaam.
Concreter en meer behapbaar
Weet je wat het is? Jongeren verzuipen in alle informatie over klimaatverandering. Ze weten niet wat wel of niet goed is om te doen, terwijl ze wel dagelijks met de gevolgen te maken hebben. Door het spel wordt het thema concreter en meer behapbaar. Ik merk dat leerlingen na het spelen meer bezig zijn met het maken van duurzame keuzes in hun dagelijks leven, zoals afval scheiden of minder vlees eten. En dat ze dit ook met hun gezinsgenoten bespreken. Dat is precies wat ik voor ogen had toen ik het spel ontwikkelde.
De kracht van de nabespreking
Het spel spelen is redelijk eenvoudig. De kracht zit ‘m in de klassikale nabespreking. Dan krijg je discussies aan de hand van wat leerlingen in het spel ervaren hebben. Dat minder vlees eten veel CO2-reductie oplevert. Dat zonnepanelen minder energie opwekken dan een kerncentrale, maar dat die kerncentrale weer vervuilender is. Van daaruit kun je verder de inhoud induiken. Het spel is te spelen vanaf groep 7 tot en met vwo 6. Ik heb lesbrieven geschreven voor docenten, zodat ze per niveau handvatten hebben om die nabespreking vorm te geven.
Alle scholen in Nederland
De gemeente Tilburg was zo enthousiast dat het spel is uitgegeven aan alle scholen in de gemeente. Ook Baarle-Nassau en Waalwijk hebben het al omarmd. Mijn droom is dat ‘Windkracht!’ op alle scholen in Nederland wordt gespeeld. Daarnaast is het spel interessant voor bedrijven, die natuurlijk een grote verantwoordelijkheid hebben in de energietransitie. Zij kunnen het spel gebruiken om intern het gesprek over verduurzaming en klimaatverandering op gang te krijgen. Tegelijkertijd is het goed voor de teambuilding, want het is altijd leuk om met elkaar een bordspel te spelen en elkaar proberen af te troeven. Ik vind het heel mooi dat ‘Windkracht!’ binnen twee jaar na het eerste idee zo’n succes is. Naast mijn fulltimebaan op het Theresialyceum steek ik er graag extra energie in om dat succes te vergroten.
Tip: ga in gesprek met jongeren
Mijn tip aan andere Klimaatburgemeesters is: ga in gesprek met de jonge generatie. Zij hebben hun toekomst nog volledig voor zich en zijn bereid om voor die toekomst te knokken. Daarmee maken ze ook andere mensen uit hun omgeving bewust van de gevolgen van klimaatverandering. Het is daarbij wel belangrijk om dit thema behapbaar te maken voor ze. Want als zelfs volwassenen grote klimaatvraagstukken niet kunnen overzien, dan mag je dat van jongeren zeker niet verwachten.
Meer lezen
"Duurzamer leven is makkelijker en leuker dan mensen denken"
De reis van Marloes van Schaik naar een duurzaam leven is nooit af. Vanuit dat besef vervult ze ook haar rol als Klimaatburgemeester.
“Er is veel mis in de meubelindustrie”
Iris van Asselt uit Dijk en Waard vindt dat we helemaal niet zoveel nodig hebben om gelukkig te zijn. Ze heeft haar woning en leven stapje voor stapje verduurzaamd. Hoe doet ze dat?
"Mijn wens is lesstof ontwikkelen voor groep zeven en acht"
Richting de Nationale Klimaatweek laten we een aantal Klimaatburgemeesters aan het woord over hun initiatief. Wat drijft hen en wat doen ze precies voor een beter klimaat? Deze week Alex Nijland uit Denekamp.