Interactieve workshop - Verduurzaming consumentengedrag
Voor de klimaatweek organiseren wij een workshop omtrent het verduurzamen van consumentengedrag. Met deze workshop willen wij mensen informeren, inspireren en motiveren het consumentengedrag te verduurzamen. De workshop is opgebouwd uit 3 onderdelen. Het eerste onderdeel bestaat uit een informatieve presentatie over de belemmerende factoren die consumenten en mensen weerhouden hun gedrag te verduurzamen. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan de beperkende gedachten bij consumenten (“mijn impact is toch verwaarloosbaar”, “ik koop al biologisch dus dan mag ik wel met het vliegtuig op vakantie”) en de mogelijkheid om daadwerkelijk gedrag te kunnen verduurzamen. Hierna gaan we aan de hand van deze informatie aan de slag met onze casus: De Statiegeldbak. Hierbij leggen we eerst kort uit wat de Statiegeldbak is en verdelen we de groep participanten in kleine groepen. Per groep gaan we aan de slag hoe de Statiegeldbak het best kan worden ingezet om consumentengedrag te verduurzamen. Met een A1-formaat papier behandelen we hoe we duidelijke en begrijpelijke boodschappen en communicatiematerialen kunnen creëren die daadwerkelijk kunnen bijdragen aan de verduurzaming van het consumentengedrag. Na deze sessie worden groepjes gecombineerd tot een grotere groep. In deze fase presenteren ze hun ideeën aan elkaar en proberen ze elkaar te overtuigen van hun (ontwerp)keuzes. Er wordt een gestructureerde discussie en debat gefaciliteerd, waarbij participanten worden aangemoedigd om verschillende standpunten te overwegen en compromissen te sluiten. Het doel is om een gezamenlijke aanpak en ontwerp te creëren dat de meest effectieve gedrag-veranderende communicatie-elementen bevat.